تفاوت این نشست با دیگر نشستها در این بود که: در این جلسه به ذکر موضوع اشاره نشد تا مخاطب بتواند پیرامون عاشورا و امام حسین علیه السلام از نشست مذکور موضوع ارائه دهد و در مسابقه انتخاب موضوع برای نشست علمی شرکت کند.
خانم اقطاعی در ابتدای جلسه به ذکر دو مقدمه پرداخت. مقدمه اول: محوریترین رسالت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام حاکمیت جریان تام ولایت الهی بر عالم و تحقق بندگی است که همه، ولایت خدا را بپذیرند.
مقدمه دوم: عالم باید به مرحله شئون بشر بر محوریت ولایت ولی خدا دور بزند و حرکت انبیا و اولیاء و دستگیری از انسانها برای رساندن بشر به این مرحله از بلوغ و ظرفیت بوده است که حاصل آن حیات طیبه میباشد.
ایشان در توضیح این دو مقدمه فرمود: برای رسیدن به این مرحله اگر به ابتدا و انتها زیارت عاشورا توجه شود موضوع بلا و مصیبت مطرح شده و باید دانست دنیا دار بلاست و بعد از عبور انسان از این معبر ابتلا و سختی نیست. ابتلا برای رسیدن انسان از مراحل دنیا و عوامل بعدی تا مقام قرب الهی است برای همین برخی بزرگان اشاره میکردند: مهمترین و بهترین نردبان سیر و سلوک، بلایی است که خدا برای ما میفرستد.
سپس افزود: بین بلاهای الهی و بلاهایی انسانی که با ریاضت بشر و انتخابی بشر، تفاوت وجود دارد ۱. ریاضت ما به اندازه ظرف وجودی ماست ولی با ابتلا الهی طریق طولانی ممکن میشود ۲. انسان با بلای الهی از انانیت خارج میشود ولی با ریاضت انسانی رنجها گاهی تبدیل به تکیهگاه میشوند و این میشود لغزشگاه انسان. به عنوان مثال: انسانی که نماز شب میخواند، گاهی در عبادت خود عجب میگیرد و در حرکت با ابتلای الهی این عجب شکسته میشود. حتی کسانی که خالصترین عمل خود را پیش خدا میآورند نگران هستند میخواهند اینها را به خدا عرضه کنند اما برخی با تکیه بر ریاضتهای خود دارند با عملشان طلبکار خدا هستند.
از این رو با ابتلا الهی نقطه ضعفها شناسایی شده و ضعفها آشکار میشود. شرکهایی وجود دارند که در زوایای وجود ما پنهانند و یک جایی مانع بندگی میشوند مانند وابستگی به مال به فرزند به جای گاه به شغل و ... بلای الهی برای این است که با شکستن تکیهگاه انسانی از شرک عبور کنیم و از تعلقات بگذریم، قدمهای بعدی برای ما مهیا شود مثل مقام شکر اللهم لک الحمد و حمد الشاکرین لم علي مصابهم...
لذا امتحانات انسان در طول زندگی رتبه بندی دارد و هرچه ظرف وجودی وسیعتر این امتحان سختتر از این رو امتحان گیرنده خداست: الم اعهد الیکم یا بني آدم ان لا تعبدوا الشيطان... این انسانها هستند که بتوانند در مسیر بندگی در دنیا طی طریق کنند.
در ادامه بیان داشت: این سیر فقط به فرد ختم نمیشود بلکه ما بلای اجتماعی نیز داریم که همیشه از ابتدا در جوامع بوده و هر روز رنگ و بوی خاصی دارد. جریان عاشورا گذر از این امتحان الهی است ابتلای که دو صف مسلمان برحق و باطل را روشن کرد. از این رو یاران سیدالشهدا پالایش شدند در این امتحان سربلند گردیدند و این حادثه هرسال تکرار میشود اما به صورت دور يا تسلسل بلکه عاشورا هرسال حقیقتی جدید دارد و ما را در برابر فتنه ها،. شبههها و جریان نفاق بیدار میکند لذا افراد و جامعه اسلامی با الگو گرفتن از عاشورا مراقبه لازم را برای سیر زمانی ابتلا الهی به کار گیرند که سربلند باشند.
در پایان با ذکر مصیبتی و دعا و صلوات بر محمد و آل محمد جلسه به پایان رسید. صوت این جلسه در گروههای کلاسی طلاب بارگزاری شد و از طلاب درخواست شد بعد از گوش دادن صوت سه موضوع پیشنهادی مرتبط با بحث را ارسال فرمایند.