استاد در ابتدا جلسه در خصوص اهمیت و جایگاه طرح تربیت پژوهشگر توضیحاتی را ارائه فرمود و وظایف طلاب شرکت کننده را پیرامون این طرح بیان کرد.
سپس به نکات مرتبط با توانمندیهای مغزی و رشد تمرکز و قوه خلاقیت پرداخت.
ایشان فرمود: باید با تمرینات فراوان مغز را توانمند ساخت که بتواند همزمان چندکار را با کیفیت انجام دهد و چند تمرین و راهکار را برای توانمند ساختن مغز به طلاب آموزش داد.
«مدیریت زمان» دومین موضوع مطرح شده در جلسه بود. ایشان، مدیریت زمان را امری بسیار مهم در زندگی دانست چرا که؛ فرصت عمر محدود و غیرقابل بازگشت است و هر انسانی نسبت به عمرش مسئول است و باید پاسخگو باشد. بنابراین توجه به نکات زیر برای هر طلبهای لازم است:
- اولویت بندی امور بخصوص در پژوهش کردن
- هوشمندانه کار کردن به جای زیاد کار کردن
- شناخت زمانهای پر بازده برای انجام کارهای فکری و انجام فعالیت پژوهشی
خانم اقطاعی در ادامه بحث، نکاتی را در خصوص گزینش موضوع بیان کرده و فرمود: موضوع یا یافتنی است یا ساختنی. موضوع یافتنی از مسیرهای زیر بدست میآید:
1. از کلاس درس، گفتگوی با اساتید
2. از اساتید خبره در هر رشته موضوع متناسب گرفته شود
3. از فراخوانهای علمی مقالات و مجلات
4. از مباحثات علمی و شرکت در جلسات علمی و همایش ها
5. از پیشنهادی های مقالات
6. از پایگاههای علمی
7. از مطالعه ومنابع مختلف
موضوع ساختنی از شناخت نسبت به موضوع و ایده پردازی در خود موضوع، مفاهیم مرتبط با موضوع و یا اطلاعات مربوط به موضوع به دست میآید.
سپس ایشان نو بودن، تکراری نبودن، کارایی داشتن، هدف را رساندن، مبهم نبودن، مقبولیت شرعی داشتن، متناسب بودن و... را از ویژگیهای موضوع بیان کرد.
در انتهای جلسه از طلاب خواسته شد حدود 10 موضوع ایده پردازی شده آماده کنند تا جلسه آینده مورد بررسی و نقد قرار گیرند.